Selfies, inte längre ett rop efter uppmärksamhet

Idag läste jag en väldigt intressant grej på instagram. Att selfies faktiskt kan öka ens självförtroende. Har alltid tänkt att uppläggning av selfies i syfte att få bekräftelse aldrig kan vara till nytta. Behovet av att regelbundet få bekräftelse ökar och det blir tillslut som ett beroende. Ett beroende som egentligen bygger på en illusion. Men jag läste precis att genom att få positiv feedback på sina selfies kan man ta bort ett dåligt självförtroende eller en dålig självbild som man har av sig själv. Idag har många ungdomar komplexproblem och en känsla av att de inte duger eller räcker till för omgivningens hårda krav. Kan man då, genom att faktiskt få motsattsen bevisad via sina selfies, tillslut bygga upp ett tillräckligt stort självförtroende, även om det är via instagram eller annan social medieplattform, tillslut få känslan som alla är värdiga att känna. Känslan av att man duger.
 
 
 
Detta är några utav mina senaste selfies från istagram. Frågan är bara i vilket syfte jag lagt upp dom? Är det för att jag har ett bekräftelsebehov eller för att jag helt enkelt behöver den där boosten för mitt självförtroende? Jag tror faktiskt inte att jag själv vet. Även fast jag är säker i mig själv och har bra självförtroende så måste jag ju lägga upp dem av någon orsak. Och bekräftelsebehovet vissa visar genom instagram har jag alltid föraktat. Men kanske är det så att jag själv har det? Kanske är det fel att förakta det om människor visat sig må bättre av det. Kanske borde vi sluta se selfies som ett rop efter uppmärksamhet och istället se det som ett hjälpmedel för individer.
 
 
 
 

intressant inlägg! Så fin du är :)

Svar: Åh tack fina!
None None

2015-01-24 kl 14:46:14

Åh så fin du är!

Svar: Åh tack söta du!
None None

2015-01-25 kl 12:04:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback